Vett och etikett i trafiken
Midsommar är slut och med det innebär det en hel del trafik som kör på vägarna. Många människor som ska ta sig hem från sitt firande som har skett på annan ort och många trafikanter på vägen betyder att jag som medtrafikant behöver vara uppmärksam, mycket uppmärksam.
Det kan hända mycket på ett ögonblick och det som händer kan ha förödande konsekvenser för mig, för dig och för många fler. Så varför utmanar en del ödet mer än vad de behöver? Varför försätter man sina medtrafikanter för fara? Var finns det trafikvett och regler som lärdes in på trafikskolan? Jag bara undrar...
 
Bild lånad från Pinterest.
 
Jag har hållt mig en hel del i trafiken den här helgen och fått sett mer än jag velat vad det gäller tokiga och rent av livsfarliga situationer, där det har gått bra men det är tack vare att den mötande trafiken har varit uppmärksamma och på så sätt lyckats undvika olyckan som annars hade varit ett faktum.
 
Låt mig ta upp ett par saker som jag har träffat på under dessa trafikdagar.
  1. Stoppskylt betyder...? Ja precis, den betyder STOPP! Och för att förtydliga det ytterligare så finns det en fet heldragen linje på vägen som är svår att missa. Stoppskylten betyder alltså INTE att du enbart ska sakta ner farten, i bästa fall, för att köra ut på en korsande väg. Nej, nej, nej!
  2. Heldragen linje, den är klurig... eller? Har du en heldragen linje på din sida så betyder den att du INTE får köra över den, det vill säga du kan inte göra en omkörning till exempel då du behöver köra över den heldragna linjen. Det är även här ett big no no! Den heldragna linjen finns där av en anledning som att det kanske är dålig sikt och därför "förbjudet" för dig som trafikant att köra om ett annat fordon då du kan utsätta dig och andra för fara. Ganska logiskt.
  3. Omkörning görs när du har bra sikt. Ganska självklart, men det innebär inte att du kan köra om där du har bra sikt FAST du får möte. Den du möter ska inte behöva sakta ner eller väja undan för dig för att undvika en frontalkrock. Nej, det ska vara fritt fram för att du ska få göra en omkörning, det vill säga att du ska kunna se en bra bit framåt och det ska inte komma någon mötande trafik och då när du kan genomföra din omkörning ska du använda din blinkers för att visa bland annat den bakomvarande trafiken vad det är du tänker göra. Annars kan det bli en otäck upplevelse om två bilister tänker samma tanke samtidigt och den ena bara svänger ut. Och du en anna sak, störst åker inte först.
  4. Motorcyklister är också dina medtrafikanter. De har även de rätt att "ta plats" på vägarna och behöver ha gott om plats för att du och de ska kunna färdas säkert. Med det sagt så menar jag att du som bilist inte kan försöka dig med att köra om en motorcyklist där det är lite trångt utan du behöver ta hänsyn till den plats som både ditt och motorcyklistens fordon kräver.
  5. Du som motorcyklist kan inte göra vansinnesomkörningar och tränga dig fram på ytor som du anser att du får plats på. Även du som MC-förare har ansvar för att göra säkra omkörningar där ingen riskerar att komma till skada och jag får väl berätta att det är du som förare av motorcykeln som är den som ligger risigast till OM det skulle hända något.
Som ni förstår så är det här enbart fem incidenter som jag har sett under mina ca 30 mil på vägarna den här helgen. Det händer mycket och det händer fort och vi får vara lyckliga över att det inte händer mer än vad det gör på våra vägar. Så snälla! Kör försiktigt och använd vett och etikett men framförallt följ de trafikregler som finns, för din, min och allas skull!
 
Ta hand om dig!